Thursday 13 August 2015

Warnakan Selendang Sendiri di Zhuo Ye Cottage, Taiwan

Assalamualaikum dan hai!

Korang pernah reka corak dan warnakan selendang atau baju sendiri tak? Nak lejen lagi, guna pewarna semulajadi dari daun-daun dan bahan dari pokok? 

Tak pernah?

Rugi! 

Sebab apa, pengalaman corakkan baju atau selendang sendiri ni memang best!

Pintu masuk Zhuo Ye Cottage
Di Zhuo Ye Cottage,Taiwan, selain sediakan penginapan yang bertemakan alam semulajadi, disini diorang sediakan jugak restoran halal dan pelbagai aktiviti untuk pengunjung termasuklah DIY indigo dyeing. Dikatakan, pemilik Zhuo Ye Cottage ni memang dah jadi master bab-bab ye ni. Hebat betul.

Zhuo Ye Cottage juga termasuk dalam Taiwan Muslim- Friendly Leisure Farms yang dah berkali-kali illa cerita dekat post lepas-lepas. 

Tak tahu apa tu Muslim-Friendly Leisure Farm? Meh nak terangkan balik. Leisure farm ini dapat sijil dari The Chinese Muslim Associasion dalam menyediakan makanan halal untuk pelancong muslim. Jadi, untuk pelancong yang beragama islan, InsyaALLAH tak susah pun cari kedai makanan halal.





Antara makanan di restoran yang illa sempat cuba


Salah satu bilik air di dalam bilik



Lepas makan di restoran, kami sempat cuba aktiviti celup mencelup ni. Sebelum mula, salah seorang staf akan ajarkan macam mana nak buat corak dekat kain tu. Memang kreatif sungguh!




Selepas diberi kain untuk dicelupkan warna, kami pun mulalah  perah otak ingat balik apa yang diajar tadi demi menjadikan corak selendang kami itu terbaik dari ladang dan yang paling penting, ada satu je corang macam tu dekat dunia!

Menarik, kan?

Ini antara step untuk mewarnakan selendang:-

1. Kain, kayu dan getah  2. Ikat kayu ikut corak yang disukai 3.Basuh kain bagi basah 4.Celup dalam pewarna 5. Bilas 6. Celup lagi 7. Bilas lagi (Proses celup dan bilas berulang kali hingga warna kekal sepenuhnya) 8. Tara! dah siap.

Pelbagai bahan untuk warna berlaianan.

Proses dyeing ni sebenarnya perlukan kesabaran yang tinggi sebab nak pastikan warna itu kekal, korang kena celup basuh beberapa kali. Tapi, macam biasalah, susah-susah dahulu, boleh pakai kemudian, kan?

Lagi satu, apa yang illa suka sangat dengan tempat ni adalah, seluruh kawasan cottage ni dipenuhi dengan tumbuhan semulajadi yang menyejukkan mata memandang. Kalau jejak aje kaki masuk sini, terus hati rasa sejukkk je. 







Kalau ke Taiwan, jangan lupa cari tempat ni ya =)

Thank you

Zues daripada Apple Muslim Holiday
+60123041020
(Tour Leader yang tersangat terbaik setakat ini)
www.appleholiday.com

Leo & Shinny
Taiwan Muslim Leisure Farms Development Association
+886-3-9381269
www.taiwanfarm.org.tw

Zhuo Ye Cottage Farm

No. 1-5, Bengshanxia, 13th Neighbourhood,
Shuangtian Village, Sanyi Township, Miaoli County
www.joye.com.tw
+886-3-7879198

No comments: