Wednesday 12 August 2015

Bangkok Trip

Hai dan Assalamualaikum!

Walaupun dah lebih dua bulan Bangkok ditinggalkan, pengalaman sepanjang dekat sana pastinya tak mungkin daku lupakan. Gituu~




Post yang lepas, illa hanya sempat cerita pasal salah satu tempat perlancongan di Bangkok iaitu Madame Tussauds, sekarang illa nak cerita apa lagi yang menarik dekat Bangkok yang sempat illa terjah sepanjang illa dekat sana.

Menginap di Hotel Courtyard by Marriot, Bangkok yang sangat awesome, kami mulakan hari di Bangkok dengan makan malam dekat Asiatique The Riverfront yang merupakan open-air mall di Bangkok yang terletak di persisiran Sungai Chao Phraya.



Bilik yang tersangatlah selesa. Sesuai untuk yang melancong sambil bekerja



Perasaan dinner dekat sini? Semestinya awesome sebab dengan angin sepoi-sepoi bahasa dan dikelilingi dengan banyak kedai yang menjual pelbagai barangan, satu malam dekat sini memang tak cukup!







Sebelum balik ke hotel, kami sempat menonton teater Muay Thai yang juga terletak di Asiatique. Teater ni sebenarnya menceritakan tentang asal usul seni mempertahankan diri Muay Thai ni dan banyak lagi aksi-aksi dan drama yang diceritakan melalui pelbagai gerak muay thai.



Dan teater disudahi dengan perlawanan muay thai. Sepanjang teater tu memang tak boleh ambik gambar atau rakam. Jadi, gambar waktu teater memang tak ada. T_T




Muay Thai Live: The Legend Lives

 ASIATIQUE THE RIVERFRONT
2194 Charoen Krung Rd, Bang Kho Laem, Bangkok 10120, Thailand
Phone:+66 2 108 5999


Hari kedua, selain ke muzium lilin Madame Tussauds, kami juga singgah ke Sea Life Bangkok Ocean World. Kalau nak tengok sendiri macam mana pekerja-pekerja dekat situ bagi makan dekat jerung (yang besar gila!) bolehlah datang ke sini. Tak jauh pun dari Madade Tussauds tu. Boleh jalan kaki je.

Jalan atas jerung 

Sesi bagi makan kat white shark

Terowong aquarium

SeaLife Bangkok Ocean World 

B1-B2 Floor, Siam Paragon, 991 Rama 1 Road, Pathumwan, Bangkok 10330, Thailand
Phone:+66 2 687 2000
http://www.sealifebangkok.com/


Habis menjenguk kehidupan laut, kami bergerak pulak ke Art In Paradise, Bangkok. Dekat sini terletaknya pelbagai lukisan 3D yang membolehkan korang bergambar habis-habisan di setiap pelusuk bangunan ni. Disebabkan ini kali pertama illa masuk muzium 3D macam ni, memang perasaan teruja tu tak boleh tutup. Semua lukisan illa nak tempek muka sendiri.

Best!



Art In Paradise Bangkok

Address: 99 Esplanade Shopping Mall, 4th Floor Ratchadapisek Road, Din Daeng, Din Daeng, Bangkok10400, Thailand
Phone: +66 2 660 9130


Hari ketiga, kami bergerak ke Ayutthaya, lebih kurang dua jam dari Bangkok untuk ke perkampungan muslim yang menetap di sini. Penduduk disini menjadikan kraf seni berbentuk ikan yang diperbuat dari daun kelapa sebagai produk cenderamata.

Salah seorang penduduk mengacar cara-cara menganyam

Dah jadi ikan!

Ikan yang dianyam tadi, diwarnakan dan dijual sebagai cenderahati



Ayutthaya juga memang banyak menyimpan sejarah dan struktur-struktur watt yang menarik contohnya di Historical Park ni.

Historical Park, Ayuthayya


Sebelum kembali ke Bangkok, kitorang sempat singgah di tempat pembuatan Roti Sai Mai yang femes dekat Thailand ni. Memang sedappp sampai menjilat jari.






Kami tiba di Bangkok tepat waktu untuk makan malam.Sesekali dapat peluang naik cruise menyusuri sungai Chao Phraya dan dinner dengan diiringi musik dari live band memang suatu pengalaman yang menakjubkan.



Satu lagi perkara yang korang tak boleh lepaskan bila berada di bangkok. Shopping!Bangkok memang terkenal dengan shopping mall yang banyak dan yang paling terbaru dan paling elegan di antaranya adalah EmQuartier Bangkok iaitu Luxury Shopping on Sukhumvit Road.

Menggunakan konsep 'All in One' di sini penduduk setempat dan pelancong boleh dapatkan apa sahaja termasuklah air terjun, taman permainan dan mini zoo! 

Mini zoo di pusat beli belah? percayalah!





Apalagi, nak shopping barangan berjenama dengan bijak, bolehlah ke Bangkok!


Terima Kasih Kak Noor Ashikin dan Apple from Tourism of Auhtority Thailand, Malaysia untuk trip kali ini.



Tourism Authority of Thailand, Malaysia

Suite 22.01, Level 22, Menara Citibank,
165, Jalan Ampang, 50450 Kuala Lumpur.
Tel: (603) 2162 3480 
Fax: (603) 2162 3486


2 comments:

Jari Manis said...

Salam Illa...sis JM here...ahaaa...bila baca entri ni..asiatique dan ayuttaya je sis JM pegi yg lain tu x masuk sbb budget traveller -:)

Agen Pulsa Online said...

kran cerpenua gan..
makasih banyak buat informasinya gan..