Tuesday 11 August 2015

AABC Penang Take Over!

Assalamualaikum!

Sebenarnya illa jarang ikut aktiviti bersama blogger. Tapi kalini, bila Ashman daripada AirAsia jemput untuk sertai geng AABC (AirAsia Bloggers Community) jelajah Penang, terus aje illa setuju.





Dan, ternyata, pilihan daku memang tepat!

Penang pernah jadi tempat illa belajar waktu habiskan diploma dulu selama tiga tahun.Tapi waktu itu, tak pernah pun nak jelajah Penang dari mata seorang pelancong. Kalau keluar pun, banyak pergi mall dan naik feri. Yela, masa tu student baru nak hidup. Kalau tak tengok wayang satu minggu tak boleh.

Dengan AABC Penang Take Over ni, barulah illa ada peluang nak terokai keunikan Pulau Pinang dari mata seorang pelancong dan hayati sendiri kehidupan rakyat di Penang.

Pengembaraan singkat illa hanya tertumpu di sekitar Georgetown. Walaupun dekat Bandar Georgetown aje, banyak sangat benda yang boleh dilakukan bermula dari pagi hingga matahari terbenam.



Diberi task yang boleh tahan mencabar, kami mulakan pencarian dengan merasai sarapan yang paling popular disini. Dengan bantuan @ck_lam dan @lingziedotcom iaitu blogger terkenal dari Penang, illa dan semua ahli kumpulan dapat merasai roti canai banjir, nasi dalca dan juga roti bakar telur separuh masak yang terkenal di Georgetown.







Habis sarapan, kami berjalan di sekitar bandar yang dipenuhi dengan bangunan lama yang penuh dengan sejarah masih terjaga strukturnya.

Kami sempat singgah di Teochew Puppet & Opera House di Armenian Street. Dekat sini, banyak giler puppet pelbagai bentuk dan korang boleh cuba sendiri macam mana nak gerakkan puppet. Selain tu jugak, nak pakai costume macam kitorang ni pun boleh.









Masuk RM5 aje untuk siapa yang ada MyCard. Berbaloi-baloi!

Apa lagi yang boleh dibuat dekat Penang? Makan! Oleh sebab Penang terdiri dari pelbagai kaum dan bangsa, semestinya pilihan makanan juga banyak.


Dari kiri, amirnawawi.com , ruby.my, qastury dan daku.


Macam-macam makanan yang korang boleh rasa termasuklah the famous pasembor, nasi kandar, nasi dalca, cendol, nasi lemak roti canai, laksa penang dan banyakkkk lagi. Bila lagi nak rasa Laksa Penang original dari Penang, kan? Memang ummph terbaik dari ladang! 




Satu lagi benda yang menarik dekat Georgetown ni adalah mural yang menjadi hiasan dinding-dinding di sekitar bandar. Street arts inilah yang banyak menarik penonton dengan mural yang penuh dengan makna dan memori yang tersembunyi.






Tak percaya street arts ni popular? Cuba tengok barisan yang tunggu turn untuk ambik gambar tu. Panjangggggg sungguh!



Sebenarnya, berjalan-jalan di sekitar Penang membangkitkan rasa memori zaman silap. Sebab apa? boleh dikatakan semua bangunan di Georgetown ini masih kekal dengan rekabentuk asal yang jarang-jarang boleh dilihat di bandar-bandar lain.








Kalau rasa malas nak naik bas Rapid atau drive, korang boleh naik aje Hop On Hop Off yang disediakan di sini. Nak pusing satu Penang sehingga ke Balik Pulau pun boleh dengan tiket yang berpatutan dan bas yang sangat selesa, pastinya pilihan untuk guna bas HOHO tersangatlah berbaloi-baloi!

Gambar kredit ruby.my



Kalau korang suka dengan bangunan-bangunan cantik macam ni, apa lagi? Cepat book tiket Air Asia ke Penang!

Sebenarnya, banyak lagi yang boleh diterokai dekat Penang ni. InsyaALLAH kalau ada kelapangan dan masa, illa nak jejak sini lagi dan explore satu Penang habis habisan!

Nak tahu info tempat-tempat perlancongan dan tempat bersejarah di Penang, korang boleh jugak hubungi 

Penang Global Tourism
8B First Floor, TheWhiteaways Arcade,
Lebuh Pantai,
10300 Pulau Pinang, Malaysia
Tel : (+604)2643456
Fax : (+604)2643455
Email: info@penangglobaltourism.com
 www.mypenang.gov.my 






No comments: