Thursday 13 August 2015

Long Yun Leisure Farm, Taiwan

Assalamualaikum dan hai!

Nak tahu tak gambar yang dalam cerpen Yang Pernah Kita Miliki tu illa ambik dekat mana? Tak nak tahu pun, daku nak bagitahu jugak.

Gambar tu sebenarnya dekat hutan Alishan Mountain, Taiwan!

Cantik kan kan kan?

Waktu pergi Taiwan dulu, ada jugak perasaan dalam hati yang membisik-bisik apalah yang aku nak makan dekat sana nanti. Susah tak nak jumpa makanan halal nanti.

Tapi...

Bila sampai sana, rupanya bersepah makanan halal malah, dekat tempat penginapan pun boleh dapat! macam mana boleh dapat? Rupanya dekat Taiwan ni mereka dah lama amalkan konsep Muslim Friendly di mana Chinese Muslim Association akan datang untuk semak ke'halal'an kedai makan dan hotel berkenaan.

Tujuannya satu, untuk selesakan kesemua pelancong muslim yang datang. Bagus, kan?

Salah satu tempat yang illa sempat bermalam waktu dekat sana adalah di Long Yun Leisure Farm. Bagi yang sukakan keindahan semuladi dan ada jiwa-jiwa penyanyang kat alam sekitar, illa boleh kerat jari yakin yang korang akan suka bila dekat sini!




Memang sangat cantik! Nak-nak pulak, Long Yun Leisure Farm ni terletak lebih kurang 2000 meter atas paras laut. Sejuk!


Waktu illa sampai sana, ngam-ngam dengan waktu matahari terbenam dan dari bilik pun boleh nampak sunset nih! MasyaAllah, lawa!





Kiblat dan masa solat diletakkan di dalam setiap bilik

Jalan untuk naik ke bangunan bilik

Long Yun Leisure Farm berada di Chiayi County dan terletak di kawasan Alishan National Scenic Area. Disebabkan kawasan ni sejuk tenang dan aman, Alishan Mountain ni jugak sangat sesuai untuk penanaman teh, herba dan jugak pelbagai jenis bunga.





Yang paling penting dan semestinya paling best, menjadi salah satu penginapan yang diiktiraf sebagai Taiwan Muslim Friendly Leisure Farm, pengusaha leisure farm ini mengasingkan dapur halal dan tempat makan untuk muslim khas untuk pelancong yang beragama Islam.


Dapur di farm stay yang mengasingkan tempat memasak dan peralatan.

Antara makanan yang disediakan. Siap ada kari yuuu!




Keesokan harinya, kitorang semua gigih bangun pukul lima pagi, dan siap-siap untuk morning walk. Mana tak nya, sampai semalam dah gelap, tak sempat nak terjah kawasan ni. Jadi, seawal enam pagi, lagi kitorang dibawa melalui Cloud Trail di dalam hutan yang kebanyakan terdiri dari pokok cedar lama, pokok pine dan juga buluh oleh pemilik farm stay ini sendiri.

Terasa diriku amat berharga!

Suasana pagi di sini begitu segar dan mendamaikan dengan bunyi nyanyian unggas (nampak tak ayat novelis. kehkeh) yang bersahutan.




Laluan sepanjang 670 meter ini diberi nama Cloud Trail sebab kebanyakan masanya, terdapat kabus yang memenuhi hutan ini menjadikan suasana dramatik bila cahaya matahari bersinar melalui kabus yang menyelubungi pokok-pokok dekat sini. Tapi sayang waktu illa datang sini, tak ada pulak kabusnya.


Dari media Malaysia

Tenang dan mendamaikan. Itulah yang boleh illa gambarkan tentang destinasi Long Yun Leisure Farm ini. Bagi yang nak pergi honeymoon ke, yang dah bosan berpanas dekat laut ke, nak buat backpacking dengan bff sehidup semati ke, korang boleh try datang sini. Nak senang, ambik je pakej dari Apple Muslim Holiday ni. Berbaloi-baloi!


Kat tengah-tengah tu pemilik farm stay ni. Memang tersangatlah peramah dan baik.
Nak tahu apa lagi yang menarik dekat situ, korang boleh terjah atau tanya sendiri diorang melalui contact di bawah ;)

Long Yun Leisure Farm

No.1 ShiJhuao, Jhunghe Village
Jhuchi Township, Chiayi County
 00604, Taiwan
www.long-yun.com.tw
+886-5-2562216


Thank you

Zues daripada Apple Muslim Holiday
+60123041020
(Tour Leader yang tersangat terbaik setakat ini)
www.appleholiday.com


Leo & Shinny
Taiwan Muslim Leisure Farms Development Association
www.taiwanfarm.org.tw

Long Yun Leisure Farm

Kerja-kerja jugak, cuti jangan lupa!

No comments: