Seronok Giler Dekat Kidzania!

Assalamualaikum!



Sebenarnya ini kali pertama illa ke Kidzania walaupun tahun ni dah masuk tahun kedua Kidzania dekat Malaysia. Tapi, bila dapat peluang masuk ke sini, sungguh, terasa macam ada dekat negara lain! Negara kecil comey gitu. Hohoho.

Kenapa negara kecil? Sebab dekat Kidzania segala pekerjaan, pekerja dia semuanya kanak-kanak! Comel gila!



Nampak tak? Dari polis, bomba, wartawan, semua kanak-kanak. Bagus betul Kidzania ni. Sebabnya tempat ni boleh jadi satu platform untuk kanak-kanak untuk pilih apa sebenarnya yang diorang nak jadi bila besar nanti.

Biasalah kalau kita tanya budak-budak, jawapan diorang mesti sama. Nak jadi polis, guru, doktor. Hehehe. Tapi dekat sini memang banyakkkkk sangat pekerjaan yang diorang boleh belajar dan rasai sendiri. 



Belajar jadi pilot dan staff penerbangan pun ada.









Sebelum mula main semuanya, diorang semua kena keluarkan duit dari bank. Dekat bank ni, orang dewasa tak boleh masuk. Semua urusan, diorang sendiri yang kena buat. 





Untuk kerja-kerja macam buat makanan, diorang kena bayar untuk masuk main tapi kalau untuk kerja-kerja macam polis, bomba, jurugambar, pilot (yang memberi perkhidmatan), diorang akan diberikan gaji sebaik sahaja kerja selesai. Best, kan? Boleh nampak wajah gumbira diorang waktu terima gaji tu. Hehehe Comei!

Oh, Kidzania ni dekat Damansara tak jauh pun dari IKEA dan Curve semua tu. Try la bawak anak-anak ataupun anak-anak buah ataupun anak tekak sendiri masuk sini. Best!



Comments