Saturday 16 December 2017

Sembang Santai Bersama KPDNKK

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Pada 14 Disember lepas, aku berpeluang untuk turut serta dalam program Santai Bersama Menteri KPDNKK. Antara isu hangat yang diperkatakan adalah isu harga barang dan kos sara hidup dan isu ini adalah sangat penting disebabkan sekarang ini sebab kenaikan harga barang memang melibatkan seluruh rakyat Malaysia.

Menteri yang bertanggungjawab dalam masalah ini adalah Dato' Seri Hamzah bin Zainudin iaitu menteri Perdagangan Dalam Negeri Koperasi Dan Kepenggunaan. Konsep sembang santai ini baik untuk perbincangan antara pengguna dan menteri untuk membincangkan isu semasa yang berkait dengan masalah kepenggunaan di Malaysia. 

Dato' Seri Hamzah bin Zainudin

Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), menteri dan kakitangan kementerian mencari jalan penyelesaian terbaik untuk membantu rakyak Malaysia dalam menghadapi masalah ini dalam semua sudut. 

Dalam pada itu, terdapat barang- barang keperluan asas seperti gula, minyak masa, beras, LPG dan tepung diberikan subsidi oleh kerajaan. Oleh itu, jika ada peniaga yang tidak mengikut harga yang ditetapkan oleh kerajaan, pengguna boleh melaporkan kepada pihak yang berwajib.

Bagi barang-barang basah seperti ikan, ayam, sayur, daging dan sebagainya, kerajaan telah bersetuju, melalui Kementerian Pertanian dan Industri dan Asas Tani serta agensi-agensi LKIM dan FAMA, akan memerangi orang-orang tengah yang rakus menaikkan harga untuk barang-barang tersebut.

Banyak sebenarnya bantuan yang pihak kementerian ingin cuba bantu rakyat Malaysia dalam menangani isu kepenggunaan dalam negara dan ada juga beberapa applikasi dan cara yang boleh kita guna sebagai pengguna di Malaysia untuk memudahkan kerja kita juga. Antaranya adalah 

Ez ADU KPDNKK




"Ez ADU adalah satu aplikasi peranti pintar mudah alih yang dibangunkan oleh KPDNKK yang membolehkan pengguna untuk membuat sebarang aduan terus kepada KPDNKK supaya tindakan sewajarnya dapat diambil. - KPDNKK"

Di applikasi ini, pengguna boleh membuat sebarang aduan ataupun laporan mengenai isu-isu yang berkaitan dengan penyelewengan harga atau lain-lain isu kepenggunaaan yang laporan ini akan terus diajukan pada pihak Kementrian Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan. 


Menurut KPDNKK, pengguna sering ditipu mengenai:-

Penipuan Perkhidmatan
Penipuan Harga
Penipuan Transaksi Internet
Jualan Bahan Petroleum
Tiada Tanda Harga
Bengkel Kenderaan Bermotor
Pekhidmatan Telekomunikasi
Penipuan Gores Dan Menang
Penipuan Perjanjian Sewa Beli
Penyelewengan Jualan Langsung

Jika pengguna tidak berpuas hati dengan harga atau kualiti barangan atau perkhidmatan yang ditawarkan, pengguna boleh merujuk kepada KPDNKK melalui:
Talian bebas tol (1-800-886-800) atau portal rasmi,  http://e-aduan.kpdnkk.gov.my/ selain melalui apps Ez ADU KPDNKK

Satu lagi applikasi yang dapat menolong pengguna menjadi pembeli yang bijak adalah dengan applikasi

PRICE CATCHER




Mobile apps ini diwujudkan untuk membantu pengguna menjadi pengguna bijak dalam membeli barangan harian dan dalam masa yang sama, ini boleh menjimatkan perbelanjaan untuk barangan yang sepatutnya.

Price Catcher membolehkan pengguna membuat semakan dan perbandingan harga terlebih dahulu di kawasan sekitar. Jadi, pengguna akan lebih bijak membeli di kedai atau pasaraya yang menawarkan harga baranggan dengan lebih rendah. 

Memang boleh berjimat!

Kesimpulan dari sembang santai malam itu, memang banyak manfaat yang boleh kita dapat jika kita mengikut saluran yang betul. Perkongsian pada malam itu juga bermanfaat bagi mengetahui apa yang dirasai pada sisi pengguna dan juga pada sisi pihak kementerian. 

Dalam dunia yang makin mencabar ini, pengguna diharap bijak untuk berbelanja mengikut keperluan dan kemampuan.

Bai!



No comments: