Pengalaman Mancing Udang Galah

Assalamualaikum!

Korang pernah sampai Perak? Pernah sampai Teluk Intan? Jangan tak tahu, selain Menara Condong Teluk Intan yang sangat terkenal tu, ada satu lagi tempat yang wajib pergi bila korang ada dekat Teluk Intan.

Mancing udang galah!

Cakap pasal tajuk dekat atas tu, hujung minggu lepas illa berpeluang pergi Teluk Intan, ikut rombongan che kiah pergi mancing udang galah. (Jangan lepaskan peluang untuk pergi mancing udang galah kalau korang semua dah sampai sini. Rugi!)



Kalau nak tahu, dekat Sg. Perak, ada satu kawasan yang sangat sangatlah popular untuk mancing udang galah iaitu dekat Teluk Intan. Pergi dekat Jeti Persatuan Pengail-Pengail Melayu, lepas tu, sewa bot, lepas tu duduk la dekat sungai tu sampai dapat udang dua tiga kilo. @_@ Percayalah, 6 jam dekat sungai pun takkan puas.






Kalau korang rasa mancing udang ni bosan, korang silap. sebabnya, masa tunggu udang tu makan umpan, korang boleh je bawa radio sumbangkan dua tiga lagu. Tak perlu nak diam sunyi sepi. Mitos je semua tu (kata pakcik yang bawa illa haritulah. hahaha)



Illa bertuah sangat sebab dapat ikut Tourism Malaysia Perak mancing udang dekat sini. Kalau nak pergi sendiri, entah bila lah dapa peluang tu. Bertambah-tambah bertuah bila tekong yang illa dapat, memang tekong yang paling femes dengan kehandalannya dalam bab-bab mancing udang ni.



Abg Abu ni terer gila. Tengok cara kita tarik tali tu pun dia boleh agak ada udang ke tidak. Udang beso ke kecik. Respek2. Tengok tu, sampai empat joran dia letak. Rasa nak tepuk tangan kuat-kuat pun ada bila dapat udang galah pertama (dah tepuk pun sebenarnya). Puas!



Budak Uzu buat buat berani pegang udang galah. =)


Inilah hasil kitaorang mancing tadi. Adala dalam sekilo lebih kot semua yang dapat termasuklah yang anak-anak udang galah. Itupun rasa tak puas lagi duk dekat sungai tu. Dari redup, ke panas terik, lepas tu redup balik. Dah kematu punggung masing-masing, tapi mata kail tetap dekat dasar, cari mangsa.

Okey, meh nak kasi tips sikit bagi sesiapa yang baru nak cuba-cuba pancing udang galah. (Tips dari Abg Abu...)

1- Guna umpan anak udang. Satu, sebab udang galah makan anak udang. Dua, sebab tangan tak kotor. Kalau guna cacing, memang kotorlah tangan. Lagipulak, illa sendiri pun tak nak pegang kalo cacing! Hah ha

2- Kena tunggu air pasang. Sebab kata Abg Abu, udang galah banyak waktu air pasang.

3- Mancing dekat tepi-tepi sungai. Kalau dekat tengah memang jarang ada katanya...

4- Jangan guna tali tangsi. Guna benang. Sebab kalau guna tali tangsi, senang je nak putus.

5- Guna dua mata kail. Tak tahu sebab apa udang galah ni suka makan yang ada dua umpan. Kalau satu memang dia tak layan.



Okay, jom tengok gambar kitaorang yang gumbira dekat Sg Perak mancing udang galah!







Dah, balik rumah masing-masing, ni makan diaaa... Hohohoho



Hah, apa lagi, Moh kite mancing udang galah! =)

Foto: Kredit Tourism Malaysia Perak

Comments

Shark Kay said…
part memancing udang tu mmg terbaik.
susah nk dpt pngalaman mancing tue.
Illa Shanahila said…
Betul! Pengalaman y sgt berharga dan best! =)
Lawo gamboo... ahaksss.. tahniah le dah pandei mancing udang...
Illa Shanahila said…
hahaha. gambo mmg lawo. nengok ler sape y ngambiknye. hehehe.