Misi Mencari Pengantin Lelaki [Bab 20]



RASANYA AKU PATUT buat banner tulis TERIMA KASIH ABANG BIDIN besar besar dan letak dekat meja dia sebab dah tolong hidupkan enjin kereta aku selama aku tak ada.
Aku tahu sangat, kalau dua minggu tak hidup, pastinya kesayangan aku ni takkan nak gerak elok macam ni.
Aku masih tenang memandu masuk ke Jalan Kuching yang sedikit sesak dengan kepala yang masih kusut berfikir itu ini. Sekali sekala aku menurunkan tangan kanan dari stereng bila terasa sakit mencucuk.
Bila teringatkan lengan yang ditoreh, air mata mula bergenang tanpa dipinta. Bukan sebab sakit, tapi sebab geram yang amat.
Dan, aku tahu, banyak mana pun aku marahkan Zack bila dia dah cederakan aku, aku patut bersyukur sebab dia dah lepaskan aku dengan selamat macam ni.
Kan?
Otak aku masih berperang dengan hati sendiri sewaktu kereta memasuki kawasan rumah. Aku meletakkan kereta di tempat biasa dan mula memanjat tangga untuk naik ke atas.
Nafas ditarik perlahan bila terpandang mangga pada pintu. Wajah Zack dan Mail kembali mencuri ruang ingatan. Seriusla, sampai bila aku nak nampak muka dia pada mangga ni?
Ada jugak aku tukar grill besi esok kang.
Laju aku menggeleng, konon-konon boleh hilangkan ingatan pada dia orang.  Suiz lampu utama aku hidupkan sebaik sahaja kaki melangkah masuk. Baru sahaja pintu ditutup rapat, mata terpandang pula beg tangan yang aku tinggalkan di atas meja semalam.
            Beg tangan yang selama ni dipegang oleh Zack sehinggalah hari aku di lepaskan.
            Aiseh. Apahal semua nak buat aku ingat dia ntah?
            Tanpa menunggu walau sesaat, aku bergegas ke bilik sendiri untuk mandi. Mana tahu kali ni, dengan mandi boleh buatkan sel sel otak aku kembali berhubung?
            Waktu mandi, aku sengaja biarkan air sejuk membasahi seluruh badan tanpa menggunakan water heater. Sengaja. Nak kasi otak segar.
            Selesai mandi ala kadar (sebab bila pandang sabun, teringat lagi), aku mula mengangkut satu bakul kain yang belum dibasuh ke dapur. Sungguh, kali ni aku tak akan biarkan walau sesaat wajah dia orang muncul.
Kesemua baju tadi aku sumbat ke dalam mesin basuh, dan mula menekan beberapa butang pada mesin sebelum meletakkan sabun. Melihatkan mesin mula bergerak, aku membawa kaki ke ruang tamu.
Sempat aku menjeling ke arah dapur sekilas, kalau-kalau ada pinggan yang perlu aku cuci ataupun barang yang perlu aku kemas.
Tapi tak ada.
Mana pernah pun aku masak selama ni (kecuali megi). Memang tak akan sepah pun dapur aku tu.
Aku mula masak pun bila kena paksa dengan Zack…
Oh em gee! Boleh tak kalau tak fikir lagi!
Aku mengetuk kepala beberapa kali, cuba menghilangkan bayang-bayang Zack dalam kepala. memang parah.
Parah!
Baru dua hari kot aku balik rumah ni,
Nak tak nak, aku menarik nafas dalam-dalam, cuba bertenang. Rasanya, kalau tengok TV, layan drama apa-apa, kepala tak akan fikir benda pelik lagi.
            Kan?
            Aku mula menyelongkar beberapa DVD Korea yang dibeli online beberapa bulan lepas. Laju aje tangan memilih drama City Hunter. Drama yang dah berkali-kali aku tengok, tapi tak pernah jemu.
            Mungkin sebab ada Lee Min Ho kot. Heh.
            Aku mencapai bantal kecil empat segi dan duduk berlunjur di atas sofa milik tuan rumah. Lagu pengenalan mula memenuhi ruang rumah melawan bunyi mesin basuh di dapur.
Spontan aku mencipta senyum nipis. Wahai Lee Min Ho, jumpa lagi kita.
Belum pun tiga minit bermula, nafas aku mula terasa sesak. Pistol! Dia orang pegang pistol!
Cepat-cepat aku mencapai remote DVD player dan menekan butang STOP. Bodohnya kau Naurah… dah tahu cerita ni cerita yang ada pistol berlambak, kau nak tengok jugak.
Aku mengeluh. TV yang gelap gelita aku pandang lama. Buntu sebenarnya. Apa lagi yang boleh aku buat ni? Tukar cerita lain? Tapi nafsu nak layan drama Korea dah kelaut.
Ke Lautan Pasifik sana.
Baru aje aku  berkira-kira untuk bangun ke bilik, Lenovo yang aku letakkan di atas meja kopi berdering lantang. Laju aje aku mencapainya dan menyambungkan talian.
Encik Danny!
Walaupun aku pelik kenapa Encik Danny nak telefon malam-malam macam ni, tapi rasa bersyukur tetap ada. Sekurang-kurangnya ada juga yang boleh hilangkan bayang dia orang sekejap.
“Norah sorry. Saya lupa nak bagitahu awak siang tadi.” dia terus bersuara setelah talian bersambung. Tak ada salam. Tak ada mukadimah.
“Kenapa bos?” soal aku sambil membawa kaki ke bilik. Memang dah tak ada rasa langsung nak tengok cerita.
“Awak kena pergi ke Palembang next week. Semua orang dah full dengan jadual masing-masing.”
Palembang? Macam pernah dengar nama tu…
“Jangan lupa bawa passport.”
Ha, ingat dah. Palembang tu tempat asal usul Parameswara, kan? Yang buka Kota Melaka tu… wah! Hebat jugak sejarah kau Naurah!
“Norah?”
Aku hampir tepuk dahi sendiri. Lupa yang Encik Danny masih di hujung talian. “Baik bos. Nanti saya bawak passport.”
“Good.”
“OK.”
“OK.” Balas dia pula. Spontan kening aku terangkat tinggi. Aih, bos ni tak  nak letak ke? Kalau aku letak dulu karang, ada pulak tajuk tambahan ‘Pekerja Derhaka’ dalam majalah bulan depan.
Heh.
“Ada apa-apa lagi, bos?” soal aku. Atau dalam kata lain, ‘kalau dah tak ada apa-apa, bolehlah bos putuskan talian.’
            “Oh, itu aje. Bye.”
            Aku melepas nafas perlahan setelah menamatkan panggilan. Palembang. Minggu depan.
            Elok juga aku ada kerja jauh-jauh macam ni. Bolehlah kalau nak tenangkan fikiran, ye dak?
            Aku mula berbaring sambil mencapai novel yang sudah berkurun berada di hujung katil. Tangan mula membelek tanpa tujuan dan terhenti di mukasurat 230.
            Baca Naurah. Baca… lupakan dia… lupakan mereka. Lupakan…
            …dan aku tak pasti bila aku terlelap sehinggalah telinga menangkap mesin basuh berbunyi kuat menandakan baju siap dibasuh. Aku menjeling ke arah jam pada dinding dan mula menguap besar. Novel yang terjatuh ke dada tadi aku letakkan kembali ke hujung katil.
            Kacau.
            Dahlah aku memang berusaha nak tidur dari tadi.
            Aku bangun juga ke dapur, untuk sidai kain. Aku tahu kalau dibiarkan sampai esok, lain pulak bau yang timbul. Kalau sekarang ni elok je bau pencuci Kao Attack, esok mungkin boleh berubah jadi telur busuk.
            Satu persatu kain aku capai dari mesin dan disangkut pada tali penyidai.
            Hampir separuh kain aku sidai, tangan terkaku tiba-tiba bila mata terpandang sesuatu. Sekali lagi dada berombak kuat.
            Tak boleh jadi ni.
            Sungguh, aku dah tak boleh tahan. Macam mana aku boleh lupa nak buang baju yang Zack belikan ni?
            Cepat-cepat aku menjemur baki baju yang tinggal dan terus kembali ke bilik. Beberapa pasang kemeja dan jeans aku sumbat ke dalam beg troli yang tersedia di sudut bilik.
            Belum pun selesai mengisi baju, aku mencapai telefon bimbit dari atas katil sebelum jari mencari-cari nombor telefon yang diingini.
            Jumpa!
            Aku menarik nafas dalam-dalam sambil menunggu talian disambung.
“Hello?”
Bibir mencipta senyum nipis. Tanpa menghiraukan sapaan dia, aku terus ke topik asal. “Qila, sorry kacau. Angah nak tumpang tidur rumah kau boleh?”


SEPANJANG DALAM perjalanan, aku cuba tenangkan diri. Jangan fikir. Jangan fikir.
            Tapi tak boleh. Bukan Zack aje, Mail pun muncul sekali.
            Apahal aku kena ingat diorang ni sebenarnya?
            Setelah membelok masuk ke highway, aku mencari-cari nombor telefon Ain dalam handphone.
            “Ain!” spontan aku menjerit bila talian bersambung. “Aku rasa aku dah gila.”
            “Hish kau ni. Cubalah bagi salam dulu. Dahla lama menghilang tak ada berita. Tiba-tiba telefon cakap kau gila ni kenapa?” panjang lebar Ain membebel. Bibir aku mencipta senyum tawar.
            “Sorry. Panjang cerita dia…”
            “Apa yang jadi? Apa cerita pulak kau dengan kawan sepupu kau tu?”
            Spontan aku mengeluh. Itu satu pun satu hal.
            “Aku sebenarnya…” aku menenal air liur. Tak tahu nak cerita dekat Ain ke tidak. Aku dah janji yang takkan bagitahu sesiapa pasal aku kena culik ni.
            Tapi…
            “Aku kena culik dua minggu dan sekarang aku dah terlepas tapi aku teringatkan penculik aku tu. Aku dah gila, kan?”
            “Kejap. Apa kau cakap?” suara Ain naik satu nada. “Kena culik? Ya Allah, habis tu kau okay tak sekarang? Macam mana boleh kena culik? Kau report polis tak?” Ain mula menembak aku dengan soalan dia.
            Sekali lagi aku mengeluh. Mata masih menumpukan perhatian penuh pada jalan raya.
            “Ain, aku cerita ni kau jangan cakap dekat sesiapa, tau. Suami kau pun. Aku taknak orang lain tahu.”
            Ain diam sejenak.
            “Aku tak ada apa-apa. Betul. Aku dah bebas pun sekarang.”
            “Betul kau tak nak report polis ni?”
            Aku angguk walaupun aku tahu Ain tak nampak pun anggukan aku. “Aku dah tak nak ada kaitan dengan dia orang dah…”
            “Tapi tadi kau cakap… kau teringatkan penculik kau tu?”
            Aku membiarkan soalan Ain seketika. Radio yang berbunyi kuat tadi aku tutup dengan sebelah tangan. Earphone di telinga aku ketatkan.
            “Macam ni cerita dia…”
            Segala cerita dua minggu yang bersejarah tu aku luahkan kepada Ain. Tak ada satu pun yang tertinggal. Termasuklah cerita tentang Benjamin, pengantin tak jadi aku.
            Dan, Ain pun faham kenapa aku tak nak report polis.           
            Satu aje yang dia tak faham. Dia tak faham kenapa aku nak ingatkan orang yang dah toreh lengan aku macam ni.
            Tapi yang itu, aku sendiri pun tak faham.


“ANGAH TAK KERJA ke esok?”
            Itu soalan pertama Qila bila melihat aku tercegat di depan pintu pagar rumah sewa dia.
            Penat jugak aku cari dalam GPS, akhirnya jumpa juga.
            “Kerja…” aku menjawab sepatah. Aku faham apa makna soalan dia tadi. Rumah aku dengan rumah dia bukannya setakat 5-10 kilometer. Ada lebih kurang 40 kilometer jugak rasanya.
            Tapi, apa pilihan yang aku ada? Nak tempah hotel? Nak tumpang rumah Kak Melati yang dah bersuami tu?
            “Dah tu, kenapa tidur sini? Kan jauh…” pintu pagar ditarik luas, membenarkan aku masuk dengan beg troli sederhana besar yang aku bawa tadi.
            Memang pun jauh. Dan sebab jauhlah aku tak pernah pun datang sini.        
            “Angah ada problem sikit. Tumpang, eh?” aku malas bercerita panjang. Takkanlah aku nak cakap yang aku asyik terbayangkan muka orang yang culik aku?
Aku tahu kalau cerita aku kena culik sampai ke telinga Qila, tak mustahil Wanda pun akan tahu. dan kalau Wanda tahu, makcik pun akan tahu.
            Dah, tahulah kalau makcik dah tahu…memang satu keluarga aku akan tahu. rumah pun sebelah-sebelah.
            “Rumah angah kena pecah ke? Kena rompak?”
            Laju aku menggeleng. “Bukanlah,” sedaya upaya aku mencipta senyum.
            “Oookay….”
            “Kenapa? Tak suka angah tumpang?”
            “Hish, bukanlah. Orang pelik je…”
            “Tak payah nak pelik, tolong angkat beg angah ni ha. Tetamu datang bukan nak sambut dengan senyuman ke… kompang ke…”        
            “Kompang apanya ngah, semua dah buat mimpi sekarang ni. Angah aje yang segar bugar lagi drive sorang-sorang sampai sini.” Qila ketawa perlahan. “Jomlah masuk, makanan tak ada tau. Kalau angah nak masak megi, ada dekat dapur sana.” Dia menyambung sambil menutup pintu besar.
            “Angah tak nak makan dah. Nak tidur aje.” aku membawa belakang tangan ke mulut. Menguap.
Sungguh. I need my beauty sleep.
           

HARI SABTU. Kalau nak dikira dah hampir seminggu aku dekat sini. Nasib baiklah Qila tu sepupu sendiri, kalau orang lain memang aku tak betah lama-lama. Segan!
Beberapa hari di rumah Qila fikiran aku kembali normal. Dengan keletah Lili yang peramah walaupun baru kenal. Dengan kerajinan Hani memasak itu ini membuatkan aku terasa malas nak balik rumah sendiri.
            Dan aku tahu, aku takkan dapat duduk sini selama-lamanya. Takkan nak bersesak-sesak satu bilik dengan Qila sampai bila-bila? Kalau zaman belajar dulu bolehlah duduk satu rumah sepuluh orang.
Tapi sekarang ni? masing-masing nakkan privacy sendiri. Lagipun, aku dah ada rumah sewa sendiri. Rumah untuk aku sorang pulak tu!
            Kejap.
            Macam mana kalau aku cari penyewa yang lain? Hah! Betul! Aku kena cari teman serumah untuk buat teman.
            Nanti tak adalah sunyi sangat dekat rumah tu. kan?
            Bijaknya kau Naurah!
            “Dah kenapa senyum sorang-sorang ni ngah?”
            Dengan senyuman yang masih berbaki, aku meneguk kopi panas yang sudahpun jadi suam-suam kuku. “Tak ada apa lah.” Senyum lagi.
            “Angau ke apa angah ni? teringatkan buah hati?” cawan kosong di dalam dulang dicapai dan terus dituang kopi ke dalamnya.
            “Buah hati apanya, buah hati dah kena kebas.” Serta merta aku teringatkan Benjamin dan Sara. Tak semena-mena Qila ketawa kuat. Teko berisi kopi diletakkan kembali ke dalam dulang.
            “Orang pun ingat Ben tu suka angah. Tup-tup dia sangkut pulak dengan kawan orang tu.”
            Hampir tersembur kopi yang aku minum tadi. Budak Sara tu kawan Qila ke? Ceh. Ingatkan memang Ben punya long lost girlfriend ke, satu pejabat dengan dia ke, kawan dari kecik ke…
            Ini baru aje jumpa?
            Haih.
            “Dia ada cakap apa yang dia nak serius dengan angah…” aku bersuara perlahan. Roti Gardenia yang sudah hampir separuh itu aku celupkan ke dalam cawan. “Apa?” Kening aku terangkat tinggi melihat mata Qila membulat, memandang aku.
            “Biar betul, ngah? Dah tu, kenapa dia layan Sara pulak?”
            “Manalah angah tahu…” memang pun aku tak tahu. dan yang paling aku tak boleh terima, dia berpaling tadah kepada Sara dalam masa dua minggu aku tak ada.
            Dua minggu!
            “Ei, kalau macam tu orang nak warning si Sara tu lah. Nanti dia tinggalkan Sara macam dia tinggalkan angah pulak.”
            Hampir tercekik roti yang aku telan bila mendengar ayat ‘dia tinggalkan angah’ tadi. Sungguh sadis rasanya. sikit lagi aku nak nyanyi lagu Pelamin Anganku Musnah.
            “Tak payah campur hal dia oranglah. Biarkan aje, mana tahu Ben memang nak serius dengan Sara ke…”
            Qila terdiam berfikir. Aku memang harap sangat dia tak bagitahu Sara. Macam mana kalau dia orang putus sebab aku cerita benda ni pada Qila? Mahunya Ben kerat aku jadi lapan belas keping sebab dah hancurkan hubungan dia.
            Kerat lapan belas? Tu bukan ke Zack pernah cakap dulu…
            Aku mengeluh tanpa sedar.
            “Dah kenapa mengeluh pulak…”
            Aku mengangkat muka dari cawan kopi dan memandang wajah Qila di kerusi bertentangan. Spontan aku mencipta senyum, membalas soalan dia.
            Dah parah aku ni.
            “Ada plan nak pergi mana-mana tak harini?” aku menukar topik lama-lama cerita pasal patah hati ni, boleh suram hidup aku.
Qila yang baru sahaja meneguk air menggeleng perlahan. “Kenapa?” cawan diletakkan di atas meja makan.
            “Teman angah ambil barang dekat rumah sewa angah, boleh?”
            Anak mata Qila mula tajam menikam wajah aku. “Rumah angah kena pecah eh? Sebab tu angah takut nak balik?”
            Automatik aku ketawa lepas. Ke situ pulak dia. “Bukanlah…”
            “Dah tu?”
            “Ikut je lah…”
            “Kalau tak bagitahu, orang tak nak ikut.” Qila mencebik lebar, protes.
            “Tak nak ikut sudah, angah pergi sendiri.”
            Cebikan Qila makin lebar. “Angah ni la… ye la, orang ikut.”
            Dan aku tersenyum kemenangan.

TEPAT JAM SATU tengah hari, kereta mula memasuki kawasan rumah. Aku keluarkan beg troli kosong dari tempat duduk belakang dan Qila meninjau-ninjau kawasan sekitar blok perumahan.
            “Tak nampak macam bahaya pun ngah…” dia bersuara perlahan.
            “Siapa kata bahaya?” aku senyum nipis, membalas. Aku tahu rumah flat ni memang dah nampak usang. Tapi setakat ni, memang jarang aku dengar ada kes berat-berat. Setakat curi kasut depan pintu tu, adalah.
Sebaik sahaja kereta dikunci, kaki dibawa ke anak tangga untuk naik ke atas.
            Belum sempat memanjat anak tangga yang pertama, aku terkaku sesaat. Cepat-cepat aku menoleh ke kanan, ke arah kawasan taman permainan bila terasa ada kelibat yang memerhati.
            Ya, aku yakin ada yang memerhati.
            Dan gaya dia macam…Zack?
            Berkali aku menoleh ke kiri dan ke kanan mencari kelibat tadi. Tapi tak ada. Bulu roma terasa tegak tiba-tiba.
            “Kenapa ngah?” Qila juga membuang pandang ke arah yang sama tanpa tujuan.
            “Tak ada apa. Jom.”
            Sekali lagi aku melihat ke arah taman permainan kecil tadi sebelum melangkah ke atas. Memang tak ada Zack dekat situ.
            Dah tu, kenapa macam ada kelibat dia tadi?

            Oh em gee! Takkan aku dah berhalusinasi dia pulak?

Comments

Anonymous said…
Jeng----jeng----jeng---- Zack tak tahan menanggung rindu ler tu.... terus memunculkan diri dgn senyuman.....

Luka di tangan boleh dilihat, rindu di hati siapa yg tahu.... Ceewah....
Anonymous said…
Zack ke? OMG!!! Cepat update kak illa!
Anonymous said…
tu msti zackkn...waa xsbr nk tggu nxt n3 kak cptlh update n3 bru eh..hehe
oni said…
Ben tu. Zack lain cara nyaa :)
Anonymous said…
Pagi tengahari petang malam dok asyik megintai blog Ila...huhu....akhirnya Ada juga pengubat rindu akak hehe...yea Zack da memunculkn diri...Ila knapa tak Ada episode tentang Zack mrindu naurah
..entah2 Zack lagi teruk Dari naurah...kan kan...tapi tetap firasat akak myatakn yg Zack ni menyamar sebagai penculik kerana tuntutan kerja huhu..apa2 pun sambung cepat2 ye Ila..jgn akak asyik diselubungi mesteri hehe...

--dg siti--
Illa Shanahila said…
anon anon dan anon

sabar ye. mnggu ni ada assignment luar pulak. huhuuu

oni
haaa kan. lain caranyaaa =)

k dg siti
haaa. mana tau xdak? hihi tunggu~ =)
Anonymous said…
ben ke zack?waaa sape tu!!??rsa cam zack tp rsa cam bkn lak..haish mna satu ni..plizzz nk n3 bru cpt2...
-L-
Anonymous said…
pls update cepat2an... rindu sama zack! hehehe
Anonymous said…
wooo cite ni dasytlh,padat n best..ni adlh novel yg wat sya xtntram asyik je nk tau pe jd pasni...sya bru je jmpa blog ni smlm..sgt brbaloi sya xtdo smlm smata2 nk abiskn bca novel/cerpen yg ada =readers=
Illa.Shanahila said…
L
Nak ben ke nak zack? @_@

anon
insyaAllah. tunggu yee =)

readers
wooo saya terharuuu :')
tq ye
Nana Nn said…
Omaigad.....
hati berbunga2 ni illa
X sabar nk dating ngan zack....
Bagi cepat ckit ya illa
Ober xcited nih......
Anonymous said…
Bestt.. keep it up... penulisan lain dr novel online lain...langsung xbored -Shaada-
Illa Shanahila said…
Nana Nn
oh em gee! tunggu yee. hehe

Shaadaa
terima kasih banyak ye =)
All in One said…
Aiyo...faisal pula muncul
Ah sudah

Kang x pasal si naurah ni pilih abang biin pula kang
Anonymous said…
Surprise!!!
Sekali abang bidin daa...hahaha
Jgn senyap lama2 na illa...
~noriatul~
Anonymous said…
zack ke..??
Illa Shanahila said…
All in one
dah cukup calon A B C muncul. hehe

k noriatul
okeh. janji x lama. hehee

anon
haaa. kita tungguuuu
cahaya iman said…
Wuuuu makin best kak illa..cepat sambung kak dah saspen dah ni .agaknya sapa la tu.Zack ke abg bidin ke atau Benjamin??
Kiki Wafa said…
ala....hrp2 Zack mncul cepat....
Illa Shanahila said…
cahaya iman & kiki wafa
kita tungguu tengok sapa yang muncul =)
Anonymous said…
Ala fikir Zack rupanya mail..huhu. Apa?? Zack hilang...huhu entah2 mengintai naurah di pelambang kan ila hehe...syukur naurah dah brubah moga lepas ni naurah pakai tudung pula..sambung cepat2 ya Ila..

--dg siti--
Anonymous said…
Aik akak salah post komen hehe...bole la pakai kan Ila have


--dg siti--
Illa Shanahila said…
k dg siti
takpe. mana mana pon boleh hehehehe